Pakepraat. Pakjes Piet

Roel Oostra

Pakepraat.Kick out

PAKEPRAAT.blowen

Hommo Hof

MANNEN ZING MEE

Loch Ness

Pakepraat. Pakjes Piet

Was u ook één van de twee en een half miljoen TV-kijkers naar de aankomst van Sint Nicolaas met zijn knechten toen zijn pakjesboot zaterdag 14 november aanmeerde bij de Dieuwertje Blokkade in het stadje Zwalk ?  Was allemaal mooi bedacht vond ik maar hoe langer ik naar de uitzending keek, hoe meer de uitmonstering van de Pieten mij begon te storen. Ik hoorde in gedachten de stem van mijn moeder die een paar keer zei : Wat bin dy feinten smoarch om ‘e kop. Hie Sinteklaas dat ploechje earst net even ûnder de kraan sette kinnen ?   Als ze nog geleefd had zou ik gezegd hebben : Mar mem, dat binne roetfegen dat komt omdat dy Pieten troch de skoarstiennen krûpe moatte.  Dan zou zij weer gezegd hebben :
Dat is praat fan niks, der bin amper skoarstiennen mear.
 Persoonlijk vind ik dat Zwarte Piet helemaal niets met rasdiscriminatie van doen heeft, maar als een deel van ons volk zich daaraan erg stoort is het toch mogelijk om het te veranderen. Als je bedenkt  hoeveel schroeiende ellende er in de wereld is dan is het toch onnozel om van kwestie Zwarte Piet een punt te maken ? De kinderen waarom het gaat maakt het geen flikker uit. Als Sinterklaas maar knechten heeft om de pakjes rond te brengen. En als de gelovige kinderen maar niet kunnen zien dat de knecht van de goede Sint de zoon van buurman Postma is of van meester de Vries. Want dat is , vooral in de kleinere gemeenschappen, een belangrijk punt. Je hoort niet te weten wie voor Sinterklaas speelt en wie zijn knechten zijn. De Sint verschuilt zich in baard en habijt en de Pieten maak je gewoon zwart, dan zijn ze praktisch onherkenbaar. Maar goed, we schaffen om der wille van de lieve vrede het zwart af en creëren een nieuw model knecht.
Toen dacht ik, als we nu de naam Zwarte Piet simpel veranderen in Pakjes Piet. Dan kunnen alle Sinterklaas versjes gewoon in gebruik blijven. ‘Pakjes Piet staat te lachen en roept ons al toe, wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe’. Want die roe kan wel blijven vind ik. En wat ook moet blijven zijn de Pieten pakken. Want dat zijn er in ons land vele duizenden. Een dorp als Grou kan wel veranderen want dat heeft maar één Piet-pak maar het zou toch zonde zijn als we landelijk al die mooie Pieten kostuums naar het Leger des Heils zouden brengen. Het komt er dus op neer dat we het hoofd onder handen moeten nemen zodat de gelovige kinderen niet zien dat de Pakjes Piet helemaal niet uit Spanje komt maar zoon Klaas van de buurlui is.
Laten we beginnen elke Piet een kleurige krulletjespruik op te zetten. Blond, bruin, rood, geel, ja ook zwart, alles is mogelijk. Baret erop, klaar.
Maar hoe verander je een gezicht ? Ik dacht eerst aan zo’n rood rond plastic clowns neusje. Maar nee, van zo’n neusje krijg je wel een ander gezicht maar je blijft Klaas van de buren met een rood neusje.  De neus bleef echter in mijn gedachten. Toen kreeg ik, volgens mijzelf, een geweldige inval. In Grou woont namelijk de top grimeur Arjen van der Grijn. De man die indertijd Koot en Bie (Kees van Kooten en Wim de Bie) in tientallen verschillende types veranderde. Zo levensecht dat ze zichzelf bijna niet herkenden. De Grote Grijn, zoals deze man in vakkringen genoemd wordt, weet vast wel een manier om onherkenbare Pieten te maken. Ik zou me kunnen voorstellen dat hij een stevige aparte neus modelleert die in plastic wordt afgegoten en op de eigen neus kan worden gezet. Gezicht verandert er echt van en alle  Pieten lijken dan familie van elkaar te zijn  Nog wat Grijnse schminkstrepen erbij..Oké, moet
kunnen. Wat denkt u ervan ? Maar de hamvraag is natuurlijk : wat zou  mijnheer van der Grijn er zelf van denken

Roel Oostra
r.oostra@chello.nl