dichtRbij de kunstenaar

Roel Oostra

Pakepraat.spelregels

PAKEPRAAT.gehoor

Pakepraat.schaduw

Hommo Hof

Volkorenkerk

dichtRbij de kunstenaar

In deze nieuwe column proberen we een beeld te schetsen van een kunstenaar. We gaan op bezoek bij diverse soorten kunstenaars uit de regio en proberen kunst dichtRbij de lezer te brengen. In deze eerste editie een gesprek met beeldend kunstenaar Eja Siepman van den Berg uit Beetsterzwaag.

Over de kunstenaar:

Eja Siepman van den Berg (Eindhoven, 1943) volgde haar opleiding aan de Rijksacademie van Amsterdam (1962-1967). Haar carrière nam meteen al een vlucht toen ze in 1967 de Prix de Rome won. In 1978 was ze de eerste winnares van de Charlotte van Pallandtprijs, een nationale prijs voor jong talent tot 35 jaar. In de daaropvolgende decennia is zij haar talent blijven bewijzen. De grote belangstelling voor haar werk is mede te danken aan de prestigieuze Koningin Wilhelmina oeuvreprijs, die zij in 2018 mocht ontvangen. Volgens de jury straalt haar werk ‘een verfijnd en verstillend evenwicht uit’. Haar beelden zijn ‘tijdloze bakens in de ruimte om ons heen, troostend bijna’.

Is het ambacht van beeldhouwer erg veranderd?

Vroeger moest je alles met de hand kappen. Dat heeft mij uiteindelijk een kapotte schouder opgeleverd. De steenhouwers van tegenwoordig kunnen ook digitaal werken. Ik maak hier in Nederland een driedimensionaal ontwerp, dat wordt dan met moderne apparatuur ook drie dimensionaal gescand. Het digitale bestand wordt dan vervolgens naar de steenhouwerij in Italië gestuurd. Daar wordt het ontwerp op ware grootte uitgefreesd. Zo’n machine staat dan dag en nacht te ‘draaien’. Als dit is gebeurd, ga ik naar Italië. Het beeld moet namelijk na dit proces nog wel met de hand worden bijgewerkt. Dergelijk apparatuur wordt al langer gebruikt in de architectuur, maar nu dus ook in de beeldhouwkunst. Je laat heel veel werk uitvoeren in Italië, waarom daar? In 2016 ben ik een samenwerkingsverband aangegaan met Studio Stagetti. Ik verblijf regelmatig in Pietrasanta, de stad van de ‘heilige steen’. Tien kilometer ten noorden van Pietrasanta ligt Carara waar de bergwanden bedekt lijken met een permanente sneeuwlaag die worden veroorzaakt door de open steengroeven waaruit het wereldberoemde marmer gedolven wordt. 70 jaar voor Christus werd het witte goud al door de Romeinen uit de bergen gehakt. Wanneer Michelangelo in 1501 opdracht krijgt om zijn David te kappen, selecteert hij zijn marmer in Carara. Vandaar dat vele kunstenaars naar deze streek trekken om hun beelden te realiseren.

Wat is volgens jou een belangrijke eigenschap voor een kunstenaar?

Een beetje geduld hebben dat mag wel, op alle fronten. Het zijn soms erg lange processen om een beeld te realiseren. Als ik terugblik en kijk hoeveel beelden ik gemiddeld per jaar heb gemaakt, dan kom ik uit op ongeveer 2,7 beelden per jaar. Hieraan kun je afleiden dat het een tijdrovende zaak is en dat je soms veel geduld moet hebben. Ik heb wel eens gedacht dat het leuk zou zijn, als ik in ieder geval per seizoen 1 beeld zou kunnen realiseren. Maar zo werkt het natuurlijk niet… Hoe ontstaat kunst bij jou? Als kind was ik altijd al bezig met Plasticine (boetseerpasta) en maakte ik paardjes en beestjes. Ik was altijd aan het boetseren. Mijn grootmoeder was ook beeldhouwer, dus het zit in de familie. Door de jaren heen heb ik heel veel landen bezocht en heel veel kunstwerken gezien en gemaakt. Daardoor ontwikkel je in de loop van de tijd een soort taal. Noem het beeldtaal. Binnen dat (taal)gebied word je soms door iets getriggerd, geïnspireerd of iets pakt je en daar wil je iets mee doen. Daar geef je dan vorm aan. Waardoor word jij wel eens geïnspireerd? Dat kan op allerlei niveaus. Het kan op abstract niveau, maar ook heel simpel en goedkoop. Ik ben zelfs eens geïnspireerd geraakt door een meisje in een reclamefolder. Dat meisje triggerde me en daar wilde ik iets mee doen. Ik heb van haar toen een bronzen beeldje gemaakt. Maar ik word ook geïnspireerd door diverse kunstenaars zoals Donatello en Brancusi

Wat voor soort beelden maak je het liefst?

Ik vind het heerlijk als ik een groot beeld mag maken. Als je 1 op 1 tegenover zo’n beeld kun staan. Gewoon dat het de menselijke maat heeft, dat vind ik het meest interessant.

Hebben jouw beelden een begeleidende tekst nodig?

De bedoeling eigenlijk van alle kunst is dat het beeld vertelt wat je niet onder woorden kunt brengen. Soms is een klein beetje uitleg wel prettig, maar de bedoeling is dat je eigen fantasie gaat werken. We hopen dat dit ook weer lukt bij onze expositie ‘Fighting Time with Marble ‘. Wij nodigen u van harte uit om deze (gratis) expositie te bezoeken!

Expositie ‘Fighting Time with Marble’

Geopend van 17 februari t/m 19 april 2020.

Openingstijden: vr-zo, 13 uur – 18 uur (tevens op

afspraak).

Adres: Projectruimte-hoofdstraat 17,

Hoofdstraat 17, 9244 CL Beetsterzwaag.

Voor meer informatie: www.

ejasiepmanvandenberg.com en www.

projectruimte-hoofdstraat17.com

 

Posted in